NOEN GLIMT FRA MIN VERDEN- PROSJEKTER, INTERIØR, FAMILIELIV OG EN GOD PORSJON HVERDAGSGALSKAP







søndag, oktober 28, 2012

Schapenhek

Med snø i fjellet og på plenen, er det kanskje ikke hageplanlegging
som burde stå øverst på listen;) Enkelte vil gjerne
kalle det et lettere tilfelle av galskap?!


Men etter at jeg fikk malt grunnmuren på baksiden av huset,
har tankene kvernet og gått oppe i topplokket.
Det er forsåvidt ikke den mest brukte plassen når det gjelder utearealet,
men det har jeg tenkt å gjøre noe med.
I tillegg er det det jeg ser ut av kjøkkenvinduet, så det skal bli greit
å få gjort noe med tingenes tilstand bak der. 
 Jeg synes at det er så trist med det gamle gjerdet der...
Jeg er i utgangspunktet ikke overbegeistret for nettinggjerder, og når det
nå i tillegg er rustent og fælt... Uff, nei..!! Så nå blir det nytt gjerde:)
(jeg vet egentlig ikke hvem av oss naboer som har gjerdeplikt, jeg tar frivillig
på meg denne plikten nå, liksom...) 
Det kan jo kanskje være greit å skjerme litt mot naboens godt
tilgrodde hage også? ;)
På resten av eiendommen har vi hvitmalte gjerder, men denne gangen fikk
jeg lyst til å prøve noe nytt. Og bonusen er jo at jeg å slippe å male
enda mer gjerde... Har du hørt om "Schapenhek"?

*Woodvision.nl*
Her hos oss er de bedre kjent som kastanjegjerder. De ble
opprinnelig brukt til dyreinnhengning, siden av dyrene lot de stå i fred og ikke
gnagde på de, fordi kastansjen inneholder garvesyre. Gjerdene kan stå
ubehandlet, og har da en holdbarhet på 20-25 år.
*Dehekkerij.nl*
Grenene blir kløvd manuelt, og er bundet sammen med galvanisert ståltråd.
Dermed er de lette å tilpasse hvis underlaget er litt kupert. I løpet av
et år, får treverket en nydelig sølvgrå patina♥ 


*carolinepluvier.nl*

Gjerdet er bestilt og på vei, så vidt jeg vet. Så da er det bare å krysse
fingrene for at snøen ikke blir liggende så lenge, slik at vi får gjerdet
på plass før vinteren er her for fullt.
Ha en fin søndagskveld:)

4 kommentarer:

Gry sa...

Hei Randi! Så greit å legge litt planer ;) Det er jo litt av hvert som skal tenkes igjennom når det gjelder slike prosjekter, så greit å bruke litt tid. Nydelige bilder under her, stemningsfullt og vakkert! Tapeten ser lekker ut!

Tenk, nå er vinteren rett rundt hjørnet.. Det begynte akkurat å snø her ;) Ønsker deg en god ukestart! Klem Gry

Malys krok sa...

Det der ser virkelig vakkert ut!
Kjempefint! -Margit-

Lillis verden sa...

Hei :) Det ser ut til at du trenger nytt gjerde ja ;) Blir stilig når det kommer opp. Vi har også valgt et vedlikeholdsfritt gjerde i tre, det heter møre royal, men var en del jobb å få laget - ditt ser ut til å være en enklere variant - men like tøft :) Lykke til

Trädgårds/Hage-intresserad sa...

Så fint tips du gav om Kastanjejärdet!
Klem

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails